bolet_teletype
به سایت خبری "جی کی" نیوز خوش آمدید
l_bolet_tele
آخرين بروزرساني 27 دی 00 ،‌ 10:11
bolet_tele
اما وقتي كشتي متعلق به مردم باشد و فقط مديريت آن به بخش خصوصي واگذار شود؛ شناورها به هيچ دليلي نمي توانند خط تردد را ترك كنند و شركت ها موظف به خريد خدمت از شناورها مي شوند.
کد خبر: 17993
تاریخ انتشار: شنبه ، 25 دی 1400 - 17 January , 2022

به گزارش خبرنگار جی کی نیوز، نواز علی پور:
خبر رسمي استانداري مبني بر قرار گرفتن مشكل تردد مردم خارگ در اولويت طرح هاي استاني خبر مسرت بخشي بود كه نشان از حركت جهادي مديران بالادستي دارد.

اما براي حل هر مساله اي بصورت دائم و قطعي، علم به آن و در نظر گرفتن مسائل كارشناسي بسيار حائز اهميت است.

مشكل تردد مردم خارگ دقيقا كجاست

يكي از عمده ترين مشكلات اين حوزه، نبود متولي مشخص براي تردد دريايي مردم خارگ است. در سال هاي اخير حضور دو كشتي در مسير اصلي تردد دريايي خارگ به بوشهر ميسر شد. يكي از اين كشتي ها پس از دوندگي هاي فراوان بصورت خرید خدمت براي افراد بوكينگ و بومي در خارك حضور داشت و ديگري با قرارداد ده ساله اجاره به شرط تمليك در خط كار مي كرد. اما مشكل اصلي اينجاست كه مديران شركت نفت و عمليات عمومي بصورت شفاهي اعلام مي كنند كه سوبسيد افراد شاغل و بومي را به شناور هاي بخش خصوصي پرداخت مي كنند اما نمي توانند قرار دادي با آن ها ببندند و در واقع قرار داد مالكان كشتي با شهرداري بسته مي شود در حالي كه پرداخت با شركت نفت است. پس از مدتي به علت نبود قرارد داد مستقيم پرداخت از طرف نفت، قول ها ي مسولان نفت عملي نمي شود و شناور خط را ترك مي كند.اما اگر سازمان حمل و نقل دريايي با همت بخشداري، شورا و شهرداري راه اندازي شود و اين سازمان بصورت مشخص و منظم وارد عرصه ي مديريت تردد دريايي خارگ شود قطعا مشكلات تردد دريايي به حداقل مي رسد. علاوه بر اين ايجاد اين سازمان مي تواند كرسي اشتغال زايي براي بوميان و جوانان كوشاي جزيره خارگ باشد.
اداره عمليات عمومي عملا بخشي از شركت نفت است اما تجربه ثابت کرده است كه سازمان متولي تردد بايد بصورت مستقل از نفت عمل كند.

از خريد كشتي تا نخريدن آن

يكي ديگر از مشكلات عمده بحث تردد مردم خارگ، عدم خريد كشتي براي مردم است. آخرين بار در سفر رئيس جمهور به بوشهر مقرر شد كه سه فروند كشتي براي مردم خارگ خريداري شود. شنيده ها حاكي از آن است كه با تلاش برخي مديران، اين موضوع به خرید خدمت از سه فروند كشتي تبديل شد. اما با كمي فكر كارشناسي مي توان فهميد كه حتي اگر خرید خدمت انجام شود، امکان حضور کشتی های دیگر عملا بعلت عدم سود مالی غیرممکن می شود و بنابر این بروز و مجهز بودن کشتی هایی که خرید خدمت می خواهد انجام شود بسیار با اهمیت میگردد.
تجربه ثابت كرده اين شناورها عموما به هر بهانه خط را به مقصد جزاير توريستي ترك مي كنند.
اما وقتي كشتي متعلق به مردم باشد و فقط مديريت آن به بخش خصوصي واگذار شود؛ شناورها به هيچ دليلي نمي توانند خط تردد را ترك كنند و شركت ها موظف به خريد خدمت از شناورها مي شوند.

تردد بوميان در خط تردد دريايي خارگ

بصورت ميانگين طبق آمار هاي روزانه، از هر تردد كشتي با ظرفيت ١٥٠ نفر (بجز ايام تعطيل) تقريبا سي و پنج نفر بومي عازم سفر هستند و بقيه ي ظرفيت كشتي افراد شاغل در شركت ها يا اصطلاحا بوكينگ هستند كه شركت نفت بايد براي ايشان بليط تهيه كند. بنابراين در بحث تردد دريايي قبل از انجام مسئوليت هاي اجتماعي نفت در قبال مردم ساكن، شركت ها موظف به ارائه ي خدمات مرتبط با تردد به كاركنان خود هستند. چه بسا كه حتي بشود در خارگ تردد دريايي مردم بومي بصورت رايگان انجام گيرد.

شركت هاي معتبر كشتيراني

انتخاب اشخاص بعنوان مالك يك كشتي براي تردد در خارگ كاري كاملا اشتباه است چرا كه در زمان اضطرار هيچ گونه كشتي جايگزينی وجود ندارد.اما شركت هاي كشتيراني معتبر همچون والفجر مي توانند براي تردد مطمئن مردم ضامن خوبي باشند.

نقش وكلاي مردم در حل اساسی مشکلات تردد

اعضای شوراي شهر كه زبان گويايي براي احقاق حق مردم هستند باید بتوانند بی پروا در همه موقعیت ها از حقوق مردم دفاع کنند.
تلاش شوراي شهر براي راه اندازي سازمان حمل و نقل دريايي خارگ امري روشن و ضروری است.


بازگشت به صفحه اصلی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی:
انتشار یافته: 0

نام:

متن نظر:

آخرین اخبار