bolet_teletype
به سایت خبری "جی کی" نیوز خوش آمدید
l_bolet_tele
آخرين بروزرساني ۲۸ آبان ۹۶ ،‌ ۰۷:۰۵
bolet_tele
اکنون که در سال اقدام و عمل هستیم بادرک واقعیات درکلام نورانی رهبر معظم باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی را نمی‏ توان فقط یک شعارفرض نمودبلکه واقعیتی است که ریشه در عمل و اقدام واقعی دارد
کد خبر: 6428
تاریخ انتشار: سه شنبه ، ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - 21 November , 2017

شایسته و مورد انتظار است که با برنامه ریزی و هماهنگ نمودن دستگاه های اداری مرتبط از ورود مشابه کالاها و تولیدات با کیفیت داخلی جلوگیری وتنها در مقطعی از زمان وتا دسترسی به امکان تولیدات مد نظر در مورد بعضی از اقلامی که امکان تولید داخلی فراهم نیست مبادرت ورزید تا از این طریق از لحاظ قیمت و  کیفیت تعادل در کشور حاکم گردد.

حیدر مجدنیا : براساس آنچه که در تعریف اقتصاد دانان از اقتصاد مقاومتی می توان مطرح نمود این است که  نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد، که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.به تعبیر دیگر تشخیص و درک واقعی از روزنه نفوذ وحوزه های فشار و داشتن استراتژی منطقی برای بی اثرکردن و در کنترل در آوردن آن فشارهای اقتصادی می باشد.

به خوبی میدانیم شاخصه های مهمی همچون استقلال در اقتصاد،حمایت از محصولات داخلی ، تولیدات با کیفیت مطلوب و مد نظر مشتریان،دوری از مصرف گرایی ، عدم افراط در خرید محصولات خارجی واز همه مهمتر اصلاح الگوی مصرف با رویکرد تقویت دانش و فرهنگ زندگی مردم کشور میتواند ما را در به ثمر رساندن طرح اقتصاد مقاومتی کمک کند و زمینه پویایی وآرامش در معیشت روزمره مردم مهیا گردد. براین اساس همانطور که در آیات قرآنی از تغییرات فرهنگی در انسان و جامعه سخن به میان آمده است ،امروزه برای بدست آوردن شرایط آرمانی بایستی تلاش همگان اعم ازمسئولین و مردم در راستای تبدیل فشارهاو تحریم در بعد اقتصادی به فرصت جهت دهی شود و علاوه بر ارگانها و نهادهای مسئول امور فرهنگی کشور  وصداو سیما از این امر مهم غفلت نکنند چه بسا که شبکه های مجازی اجتماعی  به سرعت تمام در حال تغییر ذائقه فرهنگی مردم کشور در تکاپوی بیش از پیش هستند و به عینه میتوان رشد تغییر در فرهنگ و سبک عمومی زندگی ایرانیان را لمس نمود.

بی شک این تغییر رویکرد در زندگی جاری مردم چیزی نیست جز نتیجه عدم کیفیت،  نبود توجه و وجدان کاری بالا در تولید محصولات داخلی و گرانی غیر متعارف است که باعث جذب مردم بسوی واردات قاچاق لوازم و خرید کالاهای تولید خارجی شده است، این نقیصه عامل موثری برای روی آوردن مردم و هجوم آنها بسمت کالاهای غیر ایرانی و تغییر فرهنگ و تبدیل سبک زندگی به “عادت” گردیده است.

شایسته و مورد انتظار است که با برنامه ریزی و هماهنگ نمودن دستگاه های اداری مرتبط از ورود مشابه کالاها و تولیدات با کیفیت داخلی جلوگیری وتنها در مقطعی از زمان وتا دسترسی به امکان تولیدات مد نظر در مورد بعضی از اقلامی که امکان تولید داخلی فراهم نیست مبادرت ورزید تا از این طریق هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت تعادل را در کشور حاکم گردد.

اکنون که در سال اقدام و عمل هستیم بادرک واقعیات درکلام نورانی رهبر معظم باید بدانیم که اقتصاد مقاومتی را نمی توان فقط یک شعارفرض نمودبلکه واقعیتی است که ریشه در عمل و اقدام واقعی دارد وازهمین منظر انتظار می رودمسئولان ومدیران تمام سطوح اجرایی کشور به اقتصاد فرهنگی واقتصادهنری هم در زمینه مصرف وهم در زمینه کیفیت تولیدات نگاه ویژه و کارشناسی شده  البته بشکلی جدی و عملیاتی ، نه در حد گزارش به رده های بالا دستی بگونه ای لحاظ نمایندکه دیگر خرید اجناس خارجی برای ایرانیان افتخارآمیز نباشدوهمه توجه وحمایت ها بسمت و سوی خوداتکایی وبازار داخلی برگردد، گرچه اقتصاد مقاومتی در همه بخش های اقتصادی لزوما” باید توجه داشته باشد اما درقسمت کالاهای استراتژیکی وارداتی و صادراتی مداقه بیشتررامی طلبد.یقینا” بابرنامه ریزی دقیق و کاربردی، احیائ اقتصاد مقاومتی تاثیر گذارومتکی به قدرت وتوان داخلی دوراز انتظار نخواهد بود که در نتیجه میتوان از یکسو با مصرف محصولات خارجی فاصله گرفت و از سویی دیگرعلاقمند و متکی به مصرف تولیدات داخلی بود.

بنابراین مبحث اقتصاد مقاومتی در حوزه های فرهنگ و الگوی مصرف جامعه و هم در حوزه هنربه شکلی خلاقانه وابتکارعمل، شناخت نیازهای اجتماعی وتنوع بخشی درعرصه تولید به عنوان دیگر جنبه های اقدام و عمل قابل اجرایی شدن هست. خالق جهان هستی ، در سوره رعد آیه ۱۱، تغییرات فرهنگی در جامعه را منوط به تغییرات فکری و فرهنگی در افراد جامعه می دانددر این آیه به صراحت از امکان تغییر بلکه مدیریت پذیری فرهنگی سخن می گوید.بنابراین، می توان بااجرای قوانین و ایجاد تغییر درنوع نگرش افراد جامعه، فراهم نمودن شرایط حضور فعالانه و مشارکت همه بخش های خصوصی زمینه تغییرات کلان اجتماعی را فراهم آورد و با اعتقاد راسخ و مثبت اندیشی در اجرایی نمودن” شعار ما می توانیم” و برای تعادل در خواستن و توانستن حرکت به سوی اقدام عملی به عنوان فرهنگ عمومی پذیرفته و پسندیده  و مورد استقبال عموم قرار گیرد تا زمینه رشد وبالندگی و خودکفایی فراهم آید و در غیراین صورت امکان حضور در شرایط اقتصاد مقاوتی وجود نخواهد داشت و فقط در حد یک شعار به قوت خود باقی خواهد ماند.


بازگشت به صفحه اصلی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 10
انتشار یافته: ۰

نام:

متن نظر:

آخرین اخبار